Opis wypadków wraz z przyczynami
Pkt. 4
W dniu ............. Pan Krzysztof ........ wykonywał codzienną pracę na porannej zmianie roboczej. Zgodnie z zakresem obowiązków stanowiskowych pracownik brał udział m.in. w czynnościach związanych z transportem w obrębie magazynu zewnętrznego oraz w procesie załadunku towarów. Ok. godz. 13:00 pracownicy mieli rozpocząć czynności załadunkowe dotyczące wiązek pręta stalowego śr. 8 mm (masa ok. 4 ton). Towar przeznaczony do załadunku był składowany pomiędzy innymi materiałami w ostatniej nawie magazynowej po lewej stronie (teren zewnętrzny) w formie stosów (wiązki prętów jedna na drugiej). Pan Krzysztof miał wykonywać czynności związane z przygotowaniem towaru oraz jego podczepieniem do transportu suwnicą bramową. Operatorem suwnicy był Pan ............, posiadający wymagane uprawnienia zawodowe. Jak ustalono transport towaru miał zostać dokonany przy użyciu trawersy oraz za pomocą zawiesi linowych (liny stalowe) mocowanych po obydwu jej stronach. Przyjęty sposób transportu ładunku należy ocenić jako prawidłowy w stosunku do charakteru zadania.
W trakcie wykonywania pracy Pan Krzysztof znajdował się po stronie kabiny suwnicowego i odpowiadał za właściwe umocowanie ładunku. Po umocowaniu ładunku operator suwnicy zaczął stopniowo podnosić towar. Wiązka prętów ze względu na swoje właściwości (pręt giętki) stopniowo zaczęła się odkształcać w formę litery M i w tym momencie jeden z końców wiązki zsunął się z materiału na którym leżał do tej pory i w bezwładny sposób uderzył w nogę stojącego obok Pana Krzysztofa, powodując dociśnięcie jego podudzia do składowanych obok dwuteowników.
Bezpośrednio po uderzeniu poszkodowanego i jego okrzyku operator suwnicy zatrzymał proces transportu, a znajdujący się nieopodal współpracownicy podjęli czynności w zakresie pierwszej pomocy. Na teren zakładu została wezwana karetka pogotowia, której załoga udzieliła pomocy poszkodowanemu, a następnie przetransportowała go do Szpitala w ........
Jak ustalono przestrzeń, w której poszkodowany wykonywał pracę była łatwo dostępna i odpowiednio oświetlona, a w otoczeniu w momencie zdarzenia nie były prowadzone inne nietypowe działania mogące mieć bezpośredni wpływ na sposób wykonywania pracy, jego stan koncentracji lub też mogłyby wpływać negatywnie w inny sposób na bieżącą uwagę i ostrożność pracownika. Ze względu na składowanie towarów na otwartej przestrzeni oraz panujące w ostatnich dniach warunki atmosferyczne wiązka pręta którą podlegała transportowi była mocno zmrożona, co jak ustalono mogło mieć wpływ na jej stateczność i nagłe zsunięcie się końcówki prętów z towaru znajdujących się pod nią. Pracownik był wyposażony prawidłowo w odzież i środki ochrony indywidualnej, zgodnie z przydziałem wewnętrznym dla swojego stanowiska pracy. W stosunku do sposobu i tryby wykonywania pracy ustalono, iż obecność pracowników magazynowych w strefie transportowej jest sytuacją standardową, związaną z ustalonym procesem organizacji pracy. Poszkodowany nie wykonywał czynności nie wchodzących w jego zakres zadań związanych ze stanowiskiem pracy, a biorąc pod uwagę jego staż pracy oraz doświadczenie zawodowe (posiada również uprawnienia operatora suwnicy) należy ocenić, iż sposób wykonania zadania nie był dla niego czynnością niestandardową, mogącą wymagać dodatkowego instruktażu lub przygotowania do pracy.

Pkt. 5
Bezpośrednią przyczyną wypadku było uderzenie przez transportowany czynnik materialny - wiązka prętów stalowych. Jako przyczyny pośrednie prowadzące do zdarzenia należy wskazać przyczyny:

Organizacyjne – rozpoczęcie operacji podniesienia towaru bez pełnego potwierdzenia braku obecności osób w otoczeniu ładunku, brak wytypowania głównego hakowego do wykonywania czynności transportowej (możliwość wydawania sprzecznych komunikatów oraz sugerowania się operatora suwnicy zachowaniem wybranych osób)

Techniczne – charakterystyka własna ładunku - wiązka giętka odkształcająca się w formę litery M, co sprawia że końce ładunku opadają w sposób bezwładny, zmrożenie materiału wskutek działania warunków atmosferycznych powodujące ześlizgnięcie się końca wiązki w sposób nieprzewidziany

Ludzkie – niedostateczna koncentracja uwagi na wykonywanej czynności - bezpośrednia obecność przy podnoszonym ładunku, niewłaściwa komunikacja pomiędzy operatorem suwnicy a pracownikami odpowiedzialnymi za obsługę ładunku, brak widoczności poszkodowanego przez operatora suwnicy


  PRZEJDŹ NA FORUM